Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Burn-out test: Check je werkstress en verminder stress!

Een burn-out test kun je doen als je dreigt te bezwijken onder hoge werkdruk en werkstress. Maar, ook als je denkt inmiddels een burn-out te hebben. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft gemiddeld 1 op de 8 werknemers last van burn-outverschijnselen.

Wil je ook weten of je lichamelijk en emotioneel uitgeput bent door langdurige stress? Dan kun je online checken of je werkstress hebt of zelfs misschien wel een burn-out.

Wat is een burn-out test?

Een burn-out test kan je helpen te achterhalen of je een burn-out hebt, in de gevarenzone zit of niet. Daarbij kan zo’n test aangeven of het raadzaam is professionele hulp in te schakelen. Meestal inventariseert zo’n online test aan de hand van een vragenlijst wat je state of mind is en hoe je je voelt. In je privéleven en op je werk.Je antwoorden worden vergeleken met een normgroep en op basis daarvan rolt er een advies uit. De meeste testen op internet nemen gemiddeld 15 minuten in beslag.

Ben ik burn-out?

burn-out testWerkstress ervaart iedereen weleens. Soms presteer je dan zelfs beter. Duurt die spanning echter te lang? Gun je jezelf bovendien niet de tijd om tot rust te komen en bij te tanken? Dan kun je op den duur geestelijk en lichamelijk volledig uit balans raken. Je hebt het gevoel dat de rek eruit is en je accu zich niet meer oplaadt. Je voelt je chronisch oververmoeid, bent lusteloos, neerslachtig, vergeetachtig en hebt enorme veel moeite om je te concentreren. Je kunt in onverwachte huilbuien uitbarsten, jezelf negatief beoordelen en cynisch over je werk zijn. Herken je deze symptomen? Misschien heb je een burn-out. Doordat je te lang te hard werkt en veel te veel van jezelf vergt gedurende lange tijd. Benieuwd of dat zo is? Dan kun je online een zogenaamde burn-out test doen.

Waar vind ik een burn-out test?

Als je online zoekt naar een burn-out test zul je merken dat er veel websites zijn die je de mogelijkheid bieden. Dat niet alle testen even betrouwbaar zijn en/of je slechts een indicatie geven of je werkstress en hoge werkdruk ervaart, begrijp je waarschijnlijk wel. Niettemin kan een dergelijke internettest de eerste stap zijn om je burn-outklachten onder ogen te zien en/of hulp te gaan zoeken. Hieronder een beknopt overzicht van verschillende testen om je burn-out en werkstress te checken, namelijk:

– Officiële burn-out test

De Amerikaanse Maslach Burnout Inventory is de enige internationaal erkende burn-out test. Deze test is in 1986 ontwikkeld door psychotherapeut Christine Maslach. De Nederlandse variant ervan is de Utrechtse Burnout Schaal (UBOS). Beide testen kunnen alleen door gecertificeerde psychologen worden uitgevoerd en zijn niet gratis.

– Gratis burn-out testen

Naast de officiële testen zijn er online veel gratis testen te vinden. Drie voorbeelden zijn:

– Herken de druppel, is de titel van de campagne: Check je werkstress. Dit is een Facebooktest op initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Zelftest Werkstress (arboportaal.nl) geeft je eveneens een indicatie hoe het met je werkstress is gesteld.

– Je kunt ook meer grip krijgen op stress door meer inzicht te krijgen in jouw (stress)karakter. Zelf heb ik de stresstype scan ontwikkeld. In 14 vragen ontdek jij welk stresstype jij bent. Doe de test hier.

Zoek hulp bij een burn-out

Blijkt dat je meer werkstress ervaart dan gezond voor je is? Probeer dan regelmatig rust te nemen en te relaxen. Is je stress die je ervaart inmiddels zo groot dat je er niet meer op eigen kracht uitkomt? Zoek dan professionele hulp. Ga naar je huisarts of maak een afspraak met de bedrijfsarts. Zij kunnen je doorverwijzen naar een psychotherapeut of psycholoog. Met de juiste begeleiding kun je weer grip op je leven krijgen en terugkeren in het arbeidsproces. Blijf zeker niet doorgaan, want een burn-out geneest niet uit zichzelf.

Meer Artikelen

2 reacties Plaats reactie

  1. Het valt mij zo vaak op in ons (dagelijkse) woordgebruik: wij lijken ons – zelf (ik gebruik hier bewust een koppelteken) te identificeren met ‘iets’ door te zeggen of schrijven “Ik ben … ziek, boos, burn-out”.
    Ik draag de overtuiging dat wij beter kunnen spreken van “Ik voel mij … (vul maar in)” – dan van – “Ik ben …”.
    Wij willen toch zeker niet samenvallen met datgene wat we … voelen, merken, denken? Ons Zelf is toch niet ziek, zwak of misselijk? Het is een beleving die wij waarnemen aan de hand van symptomen zoals emoties, gedrag en gedachten. Dat is nog niet wie wij zijn.
    Bovendien heb ik de overtuiging dat wat wij zeggen en hoe wij spreken voor ons on(-der-)bewuste als een boodschap, misschien wel zelfs als opdracht werkt. Waardoor iets in ons daadwerkelijk gaat geloven dat wij
    zo zijn als we zeggen. Ik maak reizigers op mijn pad graag attent op dergelijk woordgebruik; want als we iets willen zijn kunnen we dat toch beter bewust kiezen dan onbewust worden … Wat je zegt ben je immers nog altijd zelf?! Ingrid

    Beantwoorden
  2. Ik zou graag me willen aanmelden voor het e book maar dit lukt niet omdat ik een hotmail.nl adres heb hij geeft dan aan dat dit .com moet zijn maar mijn adres is toch echt .nl kunt u mij toch uw ebook sturen

    Vriendelijke groet Mirjam

    Beantwoorden

Laat een reactie achter