Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Blue Monday: 10 tips om die blues te verslaan!

Blue Monday is de derde maandag in januari en heeft de naam de meest depri dag van het jaar te zijn. Tenminste volgens de formule die de Britse psycholoog Cliff Arnall in 2005 bedacht. En hoewel zijn bevindingen niet wetenschappelijk zijn getoetst, krijgt het onderwerp jaarlijks veel media-aandacht. In dit artikel lees je waarom je je op de derde maandag in het nieuwe jaar in een dip kunt raken en hoe je die maandag blues van je afschudt.

Waarom Blue Monday?

Het mag dan niet wetenschappelijk bewezen zijn dat die ‘blauwe maandag’ je triest stemt, toch zit er een kern van waarheid in. Want, de vrolijkheid en gezelligheid van de feestdagen is voorbij. Je keert terug in de realiteit. Je ontdekt dat de decembermaand duurder was dan gedacht. Je bent enkele kilo’s zwaarder. De dagen zijn donker en kort. Je volgende vakantie is nog ver weg en je goede voornemens volhouden valt tegen. Na het zoveelste worteltje als tussendoortje, etentje zonder sigaret, avondje stappen zonder alcohol en hardlooprondje in de regen val je langzamerhand terug in je oude gewoontes. Dat stemt je niet blij. Je voelt je wat depri. Je kunt je door je neerslachtige gevoelens laten meesleuren, maar waarom? Overwin je dip en versla je ‘blauwe maandag’ blues.

Zo krijgt ‘blauwe maandag’ geen grip op je: 10 tips!

1. Blijf gewoon werken aan je goede voornemens

Dat je je voornemens nog niet hebt gehaald, is geen reden om in een dip te raken. Spreek jezelf positief toe, leer van je missers en pak de draad gewoon weer op. Vind je het lastig? Herformuleer je (sub)doelen. Misschien wil je teveel? Ga op zoek naar een maatje om je te helpen en te stimuleren. Geef in elk geval niet op. Je kan het!

2. Sla geen maaltijden over

Ontbijt goed en gezond. Dat voorkomt concentratieproblemen en gaat stemmingswisselingen tegen. Sla ook je lunch niet over. Kies voor lekkere en gezonde voedingsmiddelen en maak een flinke wandeling in de buitenlucht. Zo voel je je de hele dag fris en fit.

3. Neem vrij en doe plezierige dingen

Ga zeker niet lopen piekeren en malen op Blue Monday. Dat verergert je triestheid. Neem vrij en geef je dag een positieve impuls. Zoek afleiding en onderneem plezierige dingen. Zing uit volle borst, dans op je lievelingsmuziek, ga lunchen met vrienden, verwen jezelf met een massage, kook je lievelingseten, bekijk een lachfilm, luier in bad. Doe vandaag de dingen die je een goed gevoel geven! Nog beter: stel een plezierlijstje samen en doe wat je prettig vindt zo vaak mogelijk!

4. Boek alvast een vakantie

Heus het vooruitzicht aan een weekendje of midweek weg fleurt je stemming à la minute op. Bezoek een (online) reisbureau en boek die leuke trip. Of misschien weet je waar je je zomervakantie wilt vieren? Regel het vandaag, want het voorruitzicht doet je alvast stralen.

blue monday5. Lach vooral veel

Lachen geeft je een fijn gevoel en heeft een positief effect op je stemming,zelfs tijdens Blue Monday. Dat is niet vreemd, want je maakt endorfines – feelgoodhormonen – aan als je lacht. Dus aan de slag. Bekijk lachfilmpjes op Youtube, lees een komisch boek, luister naar een grappige conference, laat je kietelen door je kids enzovoort.

6. Ga lekker sporten

Ook je een half uur matig tot intensief bewegen, stemt je een stuk vrolijker. Want, als je een depressieve bui hebt maakt je body stresshormonen aan. Ga je bewegen? Hardlopen, schaatsen, fietsen, touwtje springen of de trap 10 keer op en neer rennen? Dan komen er gelukksstofjes in je lichaam vrij die de stresshormonen afbreken. Dus, ga lekker sporten op Blue Monday en voel je snel een stuk beter!

7. Schrijf op waar je dankbaar voor bent

Voel je je somber? Maak dan eens lijstje met zaken waar je dankbaar voor bent en dingen die je wél gelukkig maken. Waarom? Omdat dankbaar zijn je positiever en optimistischer stemt. Wat let je: pak een pen en notitieblok. Ga zitten in je lievelingsstoel en schrijf je zegeningen op. Sta erbij stil en ontdek dat je leven mooier is dan je dacht!

8. Werk een dagje thuis

Laat Blue Monday geen grip op je krijgen. Kies ervoor thuis te werken. Je voordeel? Een rustiger begin van je dag. Want, je hebt geen last files of overvol openbaar vervoer. Geen collega’s die je afleiden waardoor je productiviteit en mogelijk ook de kwaliteit van je werk toeneemt. En tot slot: niet de stress of je je kinderen wel bijtijds van de opvang kunt ophalen. Fijn toch? Gewoon doen!

9. Knuffel je dierbaren eens extra

Liefde geven en krijgen doet je goed. Knuffel daarom je dierbaren en/of huisdieren eens extra. En ervaar de weldaad van het knuffelhormoon oxytocine. Dat stofje geeft je een superfijn gevoel en zorgt dat je je dip spoedig vergeet. Trouwens ook samenzijn met je familie en vrienden is een goed medicijn tegen sombere gevoelens. Sociaal contact maakt mensen gelukkiger. Profiteer daarvan. Spreek af. Eet samen, klets, speel spelletjes…. Het sociale contact boost je humeur, ook op Blue Monday.

10. Neem Blue Monday met een korreltje zout

Natuurlijk kun je ook je schouders ophalen en Blue Monday afdoen als onzin. Net als vrijdag de 13e. Maar, misschien hebben je familieleden, vrienden en/of collega’s wel last van deprimaandag. Wees aardig en steun ze. Voel je je wel somber? En houdt dat langere tijd aan? Dan is het goed contact met je huisarts op te nemen voor verdere hulp.

Hoe ervaar jij Blue Monday? Heeft het vat op je gemoedstoestand of is het een normale maandag? Je reactie lees ik graag.

Meer Artikelen

3 reacties Plaats reactie

  1. Grappig om te lezen hoe onze tips overéén komen. Hoewel Blue Monday de meest ‘deprimerende dag’ van het jaar is gelden de meeste tips volgens mij voor alle maandagen. Hoeveel mensen kijken niet tegenop de maandag?

    Beantwoorden
  2. Blue Monday. Wat praten we elkaar aan de laatste jaren. Deze dag is in 2005 bedacht! Bedacht!!!! Onzinterm. Kan er niks mee en heb er geen last van. Prima tips die je ons geeft maar dan wel voor iedere dag :). Ennuh Lodi, ik kijk nooit op tegen een maandag dat is mijn vrije dag!

    Beantwoorden
  3. Goeie Morgen,
    Ik heb me zojuist aangemeld voor de cursus op 22 januari maar ik ben er helemaal niet, 1 week weg om nieuwe kracht op te doen. Willen jullie mij uitschrijve, dan kan er een ander voor in de plaats.
    Ik vind het jammer, hopelijk volgende keer.
    Heb het nodig.
    Groet Mia

    Beantwoorden

Laat een reactie achter