Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Balans tussen werk en privé, zo vind je het (terug)!

Balans tussen werk en privé vinden is best lastig, vind je niet? Want, je wilt je werk perfect doen en tegelijkertijd ook je gezin gelukkig en vitaal zien. Vaak zijn mensen in hun vrije tijd nog teveel met hun werk bezig. Het is tijd om de balans terug te vinden.

In dit artikel zes adviezen om de balans tussen privé en werk (terug) te vinden. Wanneer je bewust aan de slag gaat met deze adviezen zul je merken dat zowel je privéleven als je werk er wel bij varen.

Advies 1: Zeg eens ‘nee’

Ben je bang om ‘nee’ te zeggen als mensen je om hulp vragen? Omdat het misschien negatief overkomt? Dat is helemaal niet nodig. Want, wat heb je eraan als je overal ‘ja’ op zegt en vervolgens alles afraffelt óf erger: jezelf helemaal over de kop werkt en je privéleven verwaarloost met stress als gevolg? Want, je hebt immers beloofd dat…. Trouwens, ‘nee’ verkopen getuigt ervan dat je voor jezelf durft op te komen, dat je weet wat je kunt en waar je tijd voor hebt. Het fijne van ‘nee’ durven zeggen, is dat het bijdraagt aan meer balans tussen werk en privé en eveneens stress reduceert.

Advies 2: Plan je ontspanning en vrije tijd

Organiseer niet alleen je werk, maar maak wekelijks bewust tijd vrij in je agenda voor ontspanning en vrije tijd. Zet gewoon een grote rode streep door een middag, avond of dag in het weekend en onderneem leuke en ontspannende activiteiten. Maak een strandwandeling, ga naar een concert, een voetbalwedstrijd, lees verhalen voor, ga schilderen enzovoort. Doe gewoon dat waar jij en je gezin lol in hebben. Zo ontspan je, komt zowel je lichaam als geest tot rust en doe je tevens nieuwe energie op. Het resultaat? Meer balans in je leven en minder kans op stress.

Advies 3: Leef in het moment

balans tussen werk en priveIn het moment leven is best lastig, maar probeer het gewoon eens. Ook als je het druk, druk, druk hebt. Dus breng je je kind(eren) ’s ochtends naar de crèche of basisschool? Geniet dan van het kindergebabbel, snuif de buitenlucht op als je te voet of op de fiets gaat. Kijk naar de huizen en mensen om je heen. Denk nog even niet aan de drukke werkdag die over dertig minuten begint. Sta stil bij het hier en nu. Beleef het én geniet ervan! Denken aan straks heeft eigenlijk geen zin, want je kunt nu niets doen. Je verspilt onnodig je energie.

Advies 4: Neem het leven minder serieus

Zoals het gezegde luidt: je leeft maar één keer. Wees je daar dan ook bewust van en maak je niet zo druk. Gelukkig en in balans zijn wordt immers niet bepaald door prestaties leveren, veel geld verdienen en altijd alles perfect willen doen. Neem het leven nu en dan wat minder serieus en geniet meer van je vrije tijd en gezin. Want, wat heb je aan succes als je continu stijf staat van de spanningen? Het risico dat je fouten maakt, is groot en de kans dat je ziek wordt door stress ligt zeker op de loer.

Advies 5: Check thuis niet je e-mail, voicemail, Twitter enzovoort

Ben je ’s avonds eenmaal thuis van je werk? Inderdaad de verleiding om in een gestolen uurtje nog even je e-mail, Twitter- en LinkedIn-account te bekijken, is groot. Weersta die verleiding, want de kans dat de balans tussen werk en privé wordt verstoord is groot.

Advies 6: Stop met alles onder controle willen hebben!

Natuurlijk weet je best dat het onmogelijk is om alles in je leven – werk en privé – helemaal onder controle te hebben. Probeer je het toch? Stop ermee, want er zijn allerlei dingen die je gewoon niet in de hand hebt. Dus waarom zou je er dan je tijd en energie aan besteden? Laat je meevoeren met de stroming en zie wat je werk en privéleven brengt. Want, alles onder controle willen hebben en houden kost veel energie, maakt je moe en werkt stress in de hand.

Nog meer balans tussen werk en privé?

Wens je nog meer balans tussen werk en privé? Combineer dan de bovenstaande 6 adviezen met meerdere malen per week intensief bewegen? Dan hebben stresshormonen minder kans. Door de aanmaak van onder andere endorfines – gelukshormonen – ga je je veel fitter en lekkerder voelen.

Zorg je bovendien voor een gezonde nachtrust en eet je voeding die rijk is aan vitamines, vezels en antioxidanten? Je zult merken dat zowel je privéleven als je werk er wel bij varen.

Meer Artikelen

Laat een reactie achter