5 waardevolle tips tegen angst

Angst ervaren, is heel normaal. Het waarschuwt voor gevaarlijke situaties. Je hartslag en ademhaling versnellen, je bloeddruk stijgt en spieren spannen zich. Je lichaam is klaar om in actie te komen: vluchten of aanvallen.

Maar, wat als je angst niet reëel is? Je al bang wordt bij de gedachte aan mensenmassa’s, boodschappen doen, vliegen, de telefoon opnemen, alleen zijn, de toekomst enzovoort? Je lichaam hier zo heftig op reageert en je in paniek raakt?

Je gaat zweten, trillen, wordt licht in je hoofd, krijgt geen adem meer en hebt zelfs hartkloppingen? Er is dan waarschijnlijk sprake van een angststoornis.

Zo’n 20% van alle Nederlanders heeft hier ooit in zijn leven mee te maken. In dit artikel 5 nuttige tips tegen angst.

Tip 1 tegen angst: Schrijf op wat je angst inboezemt

Ervaar je soms een extreem gevoel van angst? In een drukke rij bij de kassa, als je een toespraak moet houden óf ben je bang dat je huis afbrandt?

Om grip op je angst te houden, is het handig te weten wat je bang maakt.

Breekt het zweet je uit als je een praatje moet houden? Waarschijnlijk komt dat niet doordat alle ogen op je zijn gericht. Je bent bang wat de aanwezigen van je denken óf een slecht figuur te slaan.

Wil je je angst de baas blijven?

Dan kan het helpen een zogenaamd ‘angstdagboek’ bij te houden. Schrijf daarin wat je doet, wat er speelt en wat je voelt als angst je plotseling overvalt. Op die manier is het gemakkelijker te achterhalen wat je bang maakt en dat helpt je om je angst tegen te gaan.

Tip 2 tegen angst: Bedenk een ‘worstcase-scenario’

Wat is eigenlijk het ergste dat je kan overkomen in een bepaalde situatie? Bedenk dat eens voor jezelf. De kans is groot dat je gedachten niet reëel zijn. Je houdt bijvoorbeeld een toespraak voor je werk. Je bent bang dat de aanwezigen denken: ‘Wat een slechte spreker’. Okay, wat kan je vervolgens overkomen? Verlies jij dan je baan?

Meestal is het allemaal niet zo dramatisch. Er zijn meer sprekers die geen volle zalen trekken zonder verdere consequenties. Maar stel, het ergste scenario komt uit. Je speech was ronduit slecht en je wordt ontslagen. Je kunt vervolgens reageren in de trant van: ‘Krijg ik ontslag vanwege een slechte toespraak? Dat is onredelijk.

Mocht dat echter de reden voor mijn ontslag zijn dan werk ik liever ergens anders’. Dergelijke scenario’s kun je ook beschrijven in je dagboek. Het helpt je inzien dat je gedachten meestal niet stroken met de realiteit.

Tip 3 tegen angst: Doe juist wat je bang maakt!

Angst kan zo bedreigend overkomen dat je al snel geneigd bent situaties die je bang maken te ontwijken. Doe dat liever niet. Je loopt het risico dat je angst steeds groter wordt.

Zoek juist de situaties die je bang maken op. Realiseer je dat je paniek en de lichamelijke klachten als onrust, trillen, zweten en een droge mond na een tijdje ook weer overgaan.

Of maak expres fouten en controleer de gaskraan maar 5 keer en geen 10 keer.

Door de confrontatie met je angst aan te gaan, ervaar je dat het allemaal best meevalt. Want, zijn je bange vermoedens uitgekomen? Je zult merken dat door de confrontatie met je angst aan te gaan je juist sterker wordt.

Tip 4 tegen angst: Praat erover!

tip-tegen-angst-praat-eroverEen advies als praten over je angst lijkt een open deur. Toch lucht praten met familie vrienden en bekenden vaak op. Het helpt je stress te verminderen. Onder andere doordat je bent afgeleid en je aandacht even richt op andere zaken dan je angst en dat is wel zo fijn.

Ook kunnen gesprekken met anderen en/of lotgenoten ertoe bijdragen meer inzicht te krijgen in je persoonlijke situatie.

Schud de schaamte van je af, want je bent heus niet de enige die angst heeft.

Ruim 1 miljoen Nederlanders krijgt er in zijn of haar leven wel eens mee te maken. Praat over je angstgevoelens en veroordeel jezelf niet, want dat maakt je angst vaak alleen maar erger.

Tip 5 tegen angst: Vlucht niet in alcohol en drugs

Om je angst te vergeten, lijkt vluchten in alcohol en drugs soms de enige uitweg. Ogenschijnlijk voelt het alsof de drank en verdovende middelen je rustiger maken, maar het tegendeel is waar. Ze versterken juist je emoties, zoals angst.

Daarbij loop je door in alcohol en/of drugs te vluchten een nieuw probleem te creëren. Immers, volgens onderzoeken kampt 30% van de mensen met een angststoornis met alcoholproblemen en depressiviteit. Kies er juist voor gezond te eten en regelmatig te leven met volop beweging. Dat zet meer zoden aan de dijk dan vluchten voor je angst in alcohol en/of drugs.

Professionele hulp bij angst

Soms is een angst zo heftig dat de bovenstaande tips niet helpen. Aarzel dan niet om professionele hulp te zoeken. Neem bijvoorbeeld contact met je huisarts op en overwin stapsgewijs je angst.

Zeker, het is niet eenvoudig, maar wel de moeite waard. Bedenk hoe prettig het zal zijn als angst niet langer je leven bepaalt. Maar, hoe het voelt om zelf de touwtjes weer in handen te hebben. Je niet meer schamen en niets meer hoeven laten… gewoon heerlijk vrij van angst zijn.

 

27 gedachten over “5 waardevolle tips tegen angst

  1. ik ben bang voor bepaalde mensen die bazig zijn ik kom nooit daardoor uit mijn woorden alleen mijn ouders zijn belangrijk maar die gaan een keer dood dan weet ik het niet meer groet bert

  2. Ik ben bang voor Hiv en inmiddels al jaren maar heb bijna 15 haar goed kunnen leven. Nu na een zware stressvolle periode komt die angst weer naar boven. Al 18 jaar een vaste relatie en monogaam. Angst onder ogen gezien en een hiv test gedaan. Uitslag hiv negatief. Nog steeds extreem angstig ondanks goede uitslag. Wat kan ik hier aan doen het maakt me helemaal gek.

    • Hoi, ik heb dit ook gehad en ben opgenomen geweest in crisiscentrum . Uiteindelijk na anti-depressiva geslikt te hebben. Is het overgegaan. Nu , vele jaren later, beginnen angsten over ziektes ( kanker) opnieuw. Kanker bij mezelf of bij kinderen. Met name huidkanker. Wat nu?

    • Heb ik ook gehad. Jarenlang angst voor hiv en kanker. Ik denk dat angst voor hiv in feite angst voor uitsluiting en afwijzing is. Er ligt namelijk een zwaar taboe op en is wel goed te behandelen, dus de ziekte zelf is vergelijkbaar met iets als diabetes. M.i. is dus vooral het stigma het probleem. Hoe ben je aan de angst voor dit stigma gekomen? Dat inzicht zal je meer opleveren dan een hiv-test, want dat is slechts symptoombestrijding

  3. Ik ga angst niet meer uit de weg. Ik wijk voor niemendal .Maar houdt bij een conflict wanneer het geen enkele waarde heeft gewoon mijn mond. En daarna spreek ik iemand erop aan meestal herinneren ze het niet meer. Dus soms is het de moeite niet waard om ergens kwaad of angstig over te zijn

  4. IK ben verschrikkelijk bang om publiekelijk een hartaanval te krijgen of dood te vallen.
    Heb dit al enkele malen gevoeld en ik kon niet meer vluchten,ik voelde dat mijn hart het zou begeven.Zeer traumatisch. Zodanig dat ik bijna nergens meer durf te komen.

    • Juist wanneer je publiekelijk een hartaanval krijgt mag je van geluk spreken. Er zal gelijk iemand 112 bellen of je wordt gereanimeerd. Als je alleen thuis bent of in een groot natuurgebied is het veel erger.

  5. Ik heb last van angst op bepaalde momenten. Zoals in de auto als ik niet zelf rij. En voor geluiden. Zoals buiten mensen hoor praten. Angst dat er ruzie is of komt. Mijn buren kunnen nog weleens met deuren gooien en of flink schreeuwen… dat begin ik te trillen , zweten en heb angst dat het uit de hand loopt. Ben er zo klaar mee. Ik ben bang voor ruzie conflicten enz.. heb therapie gehad maar helaas… word er zo moe van…wil er zo graag vanaf. Wil me in me eigen huis rustig voelen. Het is vooral s’ avonds… ben er klaar mee wil er vanaf…

  6. ik ben met periodes bang dat ik nooit meer zal kunnen slapen…mijn bed is niet meer een veilige plek maar lijkt dan op een heel moeilijk examen, een enorme opgave…de adrenaline voel ik met de avond steeds stijgen in mijn lichaam…Deze angst heb ik overgenomen van mijn moeder…Zij heeft vele jaren in de psychiatrie doorgebracht…ik wil een manier vinden om hiermee om te gaan…voor mezelf en ook voor mijn kinderen…heeft iemand hier ervaring mee? Een trigger kan voldoende zijn om weer een hele periode van ellende in te gaan…angst voor de angst!

    • Beste Amaryllis,
      De angst voor de angst is inderdaad een lastig probleem om te doorbreken. Dit vraagt meestal professionele begeleiding die meeste kans van slagen heeft met een multi disciplinaire aanpal: 1. gesprekken met een coach of therapeut (vaak cognitieve gedragstherapie) 2. Medicatie in de vorm van anti-depressiva of homeopathisch (hypericum) 3. Fysieke beweging ( bijv. runningtherapie) Overleg met jouw huisarts wat de mogelijkheden zijn voor deze aanpak. Meestal gaan dit soort klachten niet vanzelf over. Dus is het raadzaam om direct hulp in te schakelen. Veel sterkte! Albert Sonnevelt

      • Ik heb last van angst dat het uit geraakt met mijn vriend
        Zo heb ik mij gefocust op zijn haar en blijf ik hier steeds aan denken, terwijl ik dit helemaal niet wil! , dit heb ik al geruime tijd, het is zelfs zo erg dat ik op het werk mijn emoties moet onderdrukken door ademhalingstechnieken toe te passen,
        ik wil zo graag dat dit overgaat ! heb een lichte vorm van autisme en neem anti depressiva , maar dit helpt precies niet

        • Beste Tambuyzer, dank voor jouw reactie. Om daarmee verder geholpen te worden, heb je echt hulp nodig van een specialiseerde arts. Mijn grootste passie is om mensen te inspireren. Wanneer ze daar kracht uit kunnen putten of juist meer van het leven kunnen genieten, dan is mijn missie geslaagd. Veel beterschap! Albert

    • Geert Verschaeve echt een topper op gebied van angsten agorafobie.be ik heb nu veel last van paniekaanvallen enz.. heb er 12 jaar bijna niets meer van gemerkt enja werk verloren en het was er terug mijn tips voor jou leef gezond,voeding,slaap,sporten en probeer afleiding te zoeken leer ook je angsten te aanvaarden en ze te begrijpen veel sterkte daar

      • Hey Michael, dank voor jouw feedback. Dat geeft mij het plezier om door te gaan met schrijven over het onderwerp stress en burn-out. Warme groeten, Albert

  7. Heb 20 september 2016 een hartinfarct gehad waarna ik gedotterd ben en er 2 stents zijn geplaatst.na een uur op de ic ben ik weggevallen en met de defibrilator weer op gang geholpen en een kwartier hierna nogmaals hetzelfde.Ben nu 11 weken verder en druk met de revalidatie,maar heb nu na zo’n 11 weken dus vreselijke last van angsten en paniekaanvallen.Fysiek gaat het eigenlijk wel redelijk goed,maar mentaal ga ik er aan onderdoor.Ben al bij mijn huisarts geweest en heb lorazepam voorgeschreven gekregen,het haalt iets de scherpe kantjes eraf maar voel me nog steeds zeer onrustig,opgejaagd,en angstig,pfffff!!!Heb het gevoel dat ik gek wordt en dat ik hier nooit meer vanaf kom…..HELPPPPP!!!

    • Beste Jolanda, mooi dat je je al zo bewust bent van je eigen gedrag. Er zijn veel manieren om hier mee verder te gaan. Ik adviseer je om hiervoor een gespecialiseerd coach/ therapeut in de arm te nemen. Kies heel selectief en vertrouw daarin op je intuïtie. Hartelijke groeten, Albert

    • Beste Lisette, alle beetjes helpen om meer bewustzijn te krijgen op het gebied van angst. Dank voor jouw reactie. Warme groeten, Albert Sonnevelt

  8. Als als zijn woorden die je niet moet gebruiken. Daardoor wordt je vanzelf angstig of onzeker.
    Gebruik liever ik weiger het om in angst te gaan leven. Ik verwerp ieder angst gevoel.Ga angst nooit uit de weg maar ga de confrontatie aan en zeg : Ik wijk niet voor angst. Het helpt zeker weten

  9. Beste Jack, dank voor het delen. Jouw betrokkenheid met het onderwerp angst helpt gegarandeerd weer anderen. Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt

  10. Ik ben heel erg bang voor naalden.. Nu ik dit typ wordt ik al misselijk en krijg ik een raar gevoel .. Ik moet volgende week bloedprikken voor een operatie. Daarna afspraak maken voor de operatie en dan ga ik onder gehele narcose dus dan moet ik een infuus. Ben nu al zo bang voor volgende week. Terwijl het maar een prikje is zou je zeggen 🙁 help… Ik raak op de dag zelf helemaal in paniek.. na het prikje ben ik altijd super opgelucht en denk ik is dit alles…? Maar als ik later dan weer moet prikken ben ik weer net zo bang….

  11. goedendag, ik heb al sinds mijn jonge jaren last van angst. ik merk dat ik er langzamerhand mee om kan gaan als ik me maar binnen mijn eigen wereldje houd en er niet over heen ga. dat is en blijft altijd goed aanvoelen en bedenken. veel succes allen van natascha.

  12. Ik heb last van een angststoornis. Ik heb de hele dag een benauwd gevoel en angst in mijn lichaam. Soms pijn op mijn borst en veel hartkloppingen. Als ik naar een verjaardag ga, uit eten of een lange rij bij de supermarkt zie word het erger. De angst gaat mijn leven beïnvloeden. Ik ben al onder behandeling bij een psychotherapeut om uit te zoeken waar de angst vandaan komt maar heb nog niet het idee dat het werkt. Iemand nog ideeen en tips die ik zelfs kan toepassen om me iets beter te voelen?

Een reactie plaatsen