Eindelijk weer Grip op je Leven?

Ontdek hoe je dit moeiteloos kunt bereiken in 4 eenvoudige stappen met onze GRATIS Leven zonder Stress Mini-Cursus.

Vul hieronder je naam en beste e-mail adres in en klik op inschrijven.

Symptomen van keuzestress om in de gaten te houden

Kiezen en beslissingen nemen, doe je dagelijks. Op je werk, thuis, voor je kinderen enzovoort. Welke taken doe je eerst? Wat ga je eten? Welke schoenen draag je? Is het wijs om van energieleverancier te wisselen? Moet je je gsm-abonnement verlengen? Een andere baan zoeken? Verhuizen? Yoghurt van merk A, B, C, D of E kopen? Wel of geen iPad? Al die keuzes kunnen de nodige onrust en stress met zich meebrengen. Hoe herken je keuzestress? 5 symptomen van keuzestress om in de gaten te houden!

Meerkeuzemaatschappij en keuzestress

Keuzestress komt niet zo maar uit de lucht vallen. Het is een gevolg van de meerkeuzemaatschappij waarin je leeft. Onder andere ingegeven door de toegenomen welvaart, de globalisering en de vele technologische ontwikkelingen. Best een luxe eigenlijk, maar soms ook lastig. Of niet? Zeker als je kijkt naar vroeger. Toen stond alles veel meer vast. Je werd bakker, dokter, huisvrouw of meester. Trouwde vervolgens, kreeg kinderen en werkte je leven lang bij dezelfde baas.

Vandaag de dag ligt dat heel anders. Wat je kiest, dat ben je; bepaalt je identiteit. Je dromen realiseer jij. Dus jij beslist, bepaalt en maakt de keuzes. En dat is soms best moeilijk en lastig in een maatschappij waarin zeer veel valt te kiezen. Want, hoe weet je of je een goede keuze uit dat enorme aanbod aan mogelijkheden maakt? Dat kost tijd en energie en kan gepaard gaan met de nodige angst, twijfel en keuzestress, want wanneer hak je een knoop door?

5 symptomen van keuzestress

De 5 meest voorkomende symptomen van keuzestress op een rij, namelijk:

1. Onzeker zijn

Voel je je erg onzeker en twijfel je of je wel de juiste beslissing neemt? Malen de ‘wat als’ opties door je hoofd? Dan wordt het erg lastig om een definitieve keuze te maken. Wacht niet te lang, want anders kiest bijvoorbeeld een ander voor je. Word je daar gelukkig van? De kans bestaat dat het je zelfvertrouwen ondermijnt en de kans op keuzestress in de toekomst toeneemt.

2. 100% zekerheid willen

Streef je altijd naar 100% zekerheid? Realiseer je dat dat niet bestaat. Daarbij kost streven naar 100% zekerheid heel veel tijd en energie. Bovendien zorgt het voor de nodige frustraties. Probeer je tijd en energie liever te stoppen in keuzes die echt belangrijk zijn dat zorgt voor minder keuzestress.

 3. Kampen met uitstelgedrag

Durf je geen beslissing te nemen? Blijf je bijvoorbeeld eindeloos op internet zoeken? Weeg je telkens weer de verschillende ‘voors’ en ‘tegens’ af? Handig, maar meestal leidt het alleen maar tot nog meer spanning. Wellicht is het beter om jezelf een deadline te stellen waarbinnen je een beslissing moet nemen om je keuzestress te bepreken.

4. Je schuldig voelen

Moet je een keuze maken die ook gevolgen heeft voor een ander? Dat kan leiden tot keuzestress, omdat allerlei schuldgevoelens en zelfverwijten lange tijd aan je blijven knagen. Schud die gevoelens van je af en kies wat je het beste lijkt. Kijk niet terug, maar focus je op het hier en nu.

5. Bang fouten te maken

Ben je bang dat je de verkeerde keuze maakt? Dat is nergens voor nodig, want iedereen maakt fouten. Dus waarom jij niet? Leer van je fouten en oordeel niet te hard over jezelf.

Hoe keuzestress voorkomen?

Voorkom keuzestress. Pieker je niet suf over ‘wat als’ en ‘dan maar’. Staar je ook niet blind op lijstjes met de voor- en tegenargumenten. Kies niet alleen met je verstand, maar volg ook je hart. Kom je er niet uit? Slaap er een nachtje over en hak de volgende dag de knoop door. Want, in het ochtendlicht ziet alles er vaak beter uit dan in het donker.

Meer Artikelen

Laat een reactie achter